Student Section
» Voorpagina
» Actualiteit
» Basis Informatie
» Navigator

» HTML Artikelen
» Specials
» Stemlokaal

» Foto Archief
» Videotheek
» Link Database
Terug naar Constructie 2005
Whoosh Magazine
» Year One Edition
» Space Edition
» Winter Edition

» Archief
» Main Site
     
   
     
Space Mountain: Mission 2 (Disneyland Park)

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet. Het heeft een koepel van 72 meter doorsnee, een kanon van 60 meter lang, rijdt met 5 treinen over een baan van 1000 meter en maakt gebruik van een revolutionair onride audio systeem. Ra ra wat is dat?

Het logo van Mission 2; aanzienlijk anders dan het oude logo.
 
*boem* De lancering gaat alleen maar intenser worden!
Het ontgaat waarschijnlijk niemand dat we het hier over Space Mountain hebben, de legendarische achtbaan uit Disneyland Resort Paris. De grootste toevoeging aan het park sinds de opening in 1992. De investering was al net zo groots als de attractie, ruim 100 miljoen euro was er nodig voor de ontwikkeling en bouw van deze attractie, zelfs vandaag de dag nog een astronomisch bedrag!

Toen Disneyland Resort Paris in 1992 opende draaide het park aanzienlijk slechter dan verwacht. Zeker Discoveryland miste (volgens fans) een publiekstrekker en was echt een zorgenkindje. Halverwege 1993 ging het zo slecht met het park dat er zelfs een faillissement dreigde. Dit werd afgewend door een investering van een rijke Arabische sjeik, dezelfde sjeik die dit jaar weer het Resort van de ondergang heeft gered. Door zijn investering in 1993 was er na het betalen van een gedeelte van de schulden zelfs nog budget over om een nieuwe grote attractie neer te zetten; dit werd Space Mountain.

De attractie is tot zijn sluitingsdag, 17 januari 2005, geroemd om de speciale effecten. Natuurlijk waren er ook negatieve geluiden. De baan werd na loop van tijd ruw en ook de effecten zouden minder zijn geworden, maar over het algemeen bleef er bewondering voor dit kunstwerkje van Disney. Maar toch, de Imagineers van de Walt Disney Corporation wilden deze attractie opknappen, de attractie moest weer net zo aantrekkelijk worden voor het publiek als hij op 24 mei 1995 was, de dag dat Space Mountain officieel zijn deuren voor het publiek opende.

In september 2004 lekte de eerste informatie uit over de ombouw van Space Mountain. De attractie zou op 17 januari 2005 sluiten voor een "major rehab" om drie maanden later pas weer te openen. Een paar maanden later kwam Disneyland Resort Paris voor het eerst naar buiten met officiële berichten rond de ombouw van de Space Mountain. De toegestroomde pers kreeg een trailer te zien en al snel werd duidelijk dat het nieuwe 'SuperNova' thema totaal niet leek op de huidige thematisering.

Op dit moment zijn er al enkele tekenen van verbetering te zijn bij Space Mountain. Een flink aantal steigerstellages, liters verf, nieuwe details op het kanon, en ook gonzen de geruchten al over nieuwe treinen. Veel wil Disney niet kwijt over de nieuwe attractie en ook de concepten die over het internet zwerven spreken elkaar tegen. Eigenlijk is er dus heel erg weinig bekend over de Space Mountain: Mission 2.

Een paar kleine details zijn er wel. Mission 2 heeft als ondertitel 'SuperNova' en dit slaat op het thema binnen de berg. Hoe met dit gaat aanpakken kunnen we nog niet met zekerheid zeggen. Veel meer dan verwijzen naar de concepten die wij van Disney hebben gekregen kunnen we op dit moment niet doen.
Wat we wel zeker weten is wie de soundtrack van Mission 2 gaat schrijven. Dat is namelijk de componist die ook achter de muziek van Toy Story zit; Randy Newman. Ook heeft Disney verteld dat de stijl van de attractie wél ongeveer hetzelfde zal blijven, de thematisatie zal dus gewoon weer terugvallen op de ideeën en gedachten van Jules Verne.

Meer over deze attractie zal waarschijnlijk pas bekend worden als deze open gaat. Op 9 april zal de feestelijke opening van Space Mountain: Mission 2 plaatsvinden, een week later word dat nog eens dunnetjes over gedaan met een concert van DJ Tiësto, een grote avond openstelling en andere feestelijkheden.


-René Tuithof


Met dank aan Disneyland Resort Paris voor de concept tekeningen, de antwoorden op onze vragen en het geduld en begrip.