Student Section
» Voorpagina
» Actualiteit
» Basis Informatie
» Navigator

» HTML Artikelen
» Specials
» Stemlokaal

» Foto Archief
» Videotheek
» Link Database
Whoosh Magazine
» Year One Edition
» Space Edition
» Winter Edition

» Archief
» Main Site
     
   
 
  Whoosh in English Whoosh in het Nederlands
   
Poseidon in de Winter (Europa-Park)

Poseidon was een van de eerste waterachtbanen. Gebouwd door de fabrikant Mack en te vinden in Europa-Park is het bijna vanzelfsprekend het visitekaartje van deze bouwer. Immers, Europa-Park is de onofficiële showroom van Mack. Vandaar dat het erg belangrijk is dat Poseidon er goed uit blijft zien. Maar daarvoor is wel behoorlijk wat onderhoud nodig.

Een overzicht, zonder water en met een bocht minder.
 
Deze eenzame support wacht op het nieuwe trackdeel.
Laten we beginnen bij de voorbereidingen op de winter. Poseidon is een waterachtbaan, en er is dus nogal wat water nodig om deze attractie in bedrijf te houden. Aangezien water de nare gewoonte heeft te bevriezen bij temperaturen onder de nul graden Celsius wordt in de winter de attractie compleet drooggelegd, om alle apparatuur te beschermen tegen ijs en ijsvorming.

Het is een vreemd gezicht; een waterachtbaan zonder water. Veel mensen zul je in de winter niet bij Poseidon zien, maar degene die er toch langs komen zullen vreemd naar de baan staan kijken. Nu valt pas echt op dat deze baan in een pretpark staat. De boot die normaal naast de vaargeul ligt blijkt geen echte boot te zijn, en op een standaard te staan. De palen van de steigers blijken al even nep te zijn.

Ook het blauwe water is een illusie. Dat is helemaal niet zo blauw en subtropisch als het lijkt. De bodem van het bassin is blauwgekleurd... Deze winter wordt dit bassin opnieuw opgeschildert, omdat de verf wat begon te vervagen. Een flinke klus, want het is een heel erg groot bassin!

Maar het grootste onderhoud van deze winter is toch wel de vervanging van een stuk baan. De eerste grote helix van Poseidon wordt deze winter compleet vervangen, omdat deze te ruw zou zijn. Na enkele klachten van bezoekers, maar ook van officials heeft Europa-Park besloten deze bocht te laten vervangen. Deze beslissing heeft ongetwijfeld ook te maken met het nieuwe systeem dat Mack heeft ontwikkeld om de bochten van haar watercoasters aangenamen en soepeler te maken. Deze nieuwe techniek wordt voor het eerst toegepast in de watercoaster Journey to Atlantis, te SeaWorld San Diego.

Het is te hopen dat Poseidon na de vervanging van deze bocht een stukje soepeler zal zijn. Al is dat te betwijfelen. Natuurlijk is het ruwste deel van de baan dan wat soepeler, maar lijkt de volgende bocht (die ook niet bepaald soepel is) dan niet alleen maar ruwer?


-Frank Cornelissen